Sesin gücü yeniden hayat buluyor…
Uzmanlar, yeni medya ve bağlantıların yaygınlaşmasıyla birlikte görsel yüklü bir dünya beklentisinin, klasik medya gibi radyonun da geri planda kalmasına neden olduğunu ancak; İnternetin ve yeni medya kanallarının gelişmesiyle birlikte podcast dünyasında sesin gücünün yeniden canlandığını söylüyor. Podcast hazırlamanın teknik olarak düşük maliyetli bir yayıncılık şekli olduğunu belirten Dr. Öğr. Üyesi Denizcan Kabaş, temel gereksinimlerin mikrofon, ses geçirmez ortam, bilgisayar ve internete bağlı bir cihaz olduğunu vurguladı.
Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü’nden Dr. Öğretim Üyesi Denizcan Kabaş, podcast yayıncılığına ilişkin bilgiler verdi.
Yayın maliyetleri oldukça düşük…
Öğretim Üyesi Denizcan Kabaş, yeni medya olarak adlandırılan iletişim alanının genişlemesiyle daha görsel bir dünya beklentisinin oluştuğunu, ancak internet ve yeni medya kanallarının gelişmesiyle sesli yayıncılığın yeni bir tür olan podcast ile buluştuğunu belirtti. radyonun temelleri üzerine inşa edilmiştir.
Podcast hazırlamanın teknik olarak düşük maliyetli bir yayıncılık şekli olduğunu belirten Dr. Öğr. Üyesi Denizcan Kabaş, temel gereksinimlerin mikrofon, ses geçirmez ortam, bilgisayar ve internete bağlı bir cihaz olduğunu vurguladı.
Odaklanılması gereken asıl şey “ne hakkında konuşulacağıdır”…
Dr., iletişimin her alanında olduğu gibi podcast yayıncılığında da “kalite” diyebileceğimiz bir teknik yapının oluşturulması için çok daha gelişmiş özelliklere sahip ekipmanların kullanıldığını kaydetti. Öğretim Üyesi Denizcan Kabaş, asıl odaklanılması gereken şeyin “ne konuşulacağı” olduğunu söyledi.
“Neden podcasting?” Dr., sorunun aslında içeriğin yazılı ya da görsel olarak paylaşılmamasının nedenini sorguladığını belirtti. Öğr. Üyesi Denizcan Kabaş, bu noktada amaç, amaç, üretim ve geri bildirimin belirleyici olduğunu belirterek, podcast yayıncılığı için plan yapılırken öncelikle bir hedefin belirlenmesi gerektiğini belirtti.
Süreç öngörülemeyen sonuçlar doğurabilir
Dr. Öğr. Üyesi Denizcan Kabaş, “Podcast yayıncılarının ilk aşamada süreci iyi planlaması gerekiyor. Bu süreç öngörülemeyen sonuçları da beraberinde getirebilir. Örneğin yayınlar hedef kitlenin çok azına ulaşabildiği gibi tam tersi çok daha geniş ve çeşitli bir kitleye de ulaşabiliyor. Her ne kadar asenkron olarak erişilen içerikler olsa da bu aşamada geri bildirimler de belirleyici olacaktır. ‘Uygun hedef kitleye ulaşıldı mı? Hedef kitlenin özellikleri nelerdir? Dinleyici geribildirimi hangi unsurlarla ilgilidir? Dinleyicilerin yayıncıdan beklentileri var mı?’ Soru şeklinde çoğaltılabilen sorular, yayın oluşturmanın yanı sıra üzerinde çalışılması gereken bir süreç olarak görülmektedir. “Burada ilk planlama değer kazanacaktır.” dedi.
Podcast radyonun devamı mı?
Dr. ayrıca podcast üretiminde gerçekleştirilen içerik oluşturma sürecinin, kitle iletişim sürecinde izlenen yolun genel şablonuyla aynı olduğunu belirtti. Öğretim Üyesi Denizcan Kabaş şöyle devam etti:
“Aslında yapılan, iletmek istediğimiz mesajların en uygun şekilde doğru alıcılara ulaştırılması sürecidir. Klasik medyada bunun yapılabilmesi için sermayeye, işgücüne, organizasyon yapısına, izinlere ve kesintisiz sürekliliğe ihtiyaç vardır. Dijital teknolojiler geliştikçe ve internetin ağ yapısı genişledikçe ‘yeni’ dediğimiz medya yapıları şekillenmeye başladı.
Özellikle herkesin bilgisayar işlevi gören cihazlarla internet ağına katılma imkanı bulması üzerine klasiklerden farklı özelliklerle rekabet etmeye başladık. Podcasting aslında radyonun temelinden başlıyor ama tüm bu yeni teknolojik ve iletişimsel boyutlarda zenginleşiyor ve farklılaşıyor. Bu açıdan podcast’i radyonun devamı olarak tanımlamak yeterli olmayacaktır. Podcast temelde radyo pratiğine dayanmaktadır ancak bunu yaparken yeni medyanın özellikleriyle de birleşerek yeni bir tür ortaya çıkmaktadır. “Özellikle içerik türleri ve hedef kitleyle buluşması açısından yenilikçiliğini sürdüren bir yayıncılık türüdür.”
Yayınların sistematik olması gerekiyor
Öğretim Üyesi Denizcan Kabaş, podcast içerikleri hazırlarken hedef kitleyi tanımlamanın ve gelecekte onları gerçek anlamda tanımanın çok önemli olduğunu belirterek, “Bu açıdan hedef kitleye yönelik bazı stratejilere ihtiyaç var. belirlenecek. Odaklandığı konu ne olursa olsun yayınların düzenli olması gerekir. Belirli konu ve alt temalar etrafında düzenlenen içeriklerin düzenliliği, dinleyicilerin alışkanlığını sağlamak ve yayıncı ile dinleyici arasındaki bağı güçlendirmek açısından önemlidir. “Yeni medyanın her alanında olduğu gibi Podcast yayınları üzerinden de etkileşim ortamı oluşturulabiliyor.” söz konusu.
Sosyal medya kanalları aracılığıyla dinleyicilerle etkileşim kurmak önemlidir
Podcast içerik oluşturma sürecini anlatan Dr. Öğr. Üyesi Denizcan Kabaş, hedef kitlenin belirlenmesi, konseptin oluşturulması, içeriğin planlanması, sistematik bir yayın akışının sağlanması ve izleyiciyle etkileşimin sağlanmasının önemli olduğunu vurguladı.
Dr. ayrıca sosyal medya kanalları aracılığıyla izleyicilerle etkileşim kurmanın daha güçlü bir bağ kurulmasına yardımcı olacağını belirtti. Öğretim Üyesi Denizcan Kabaş, “İyi planlanmış bir podcast yayını, dinleyici ile yayıncı arasında bir köprü oluşturur. “Hem yeni medya ortamlarında hem de günlük hayatta pek çok iletişimsel ve kültürel deneyimi podcast içerikleri aracılığıyla paylaşabilmek önemli.” söz konusu.
Radyo ve podcast arasındaki fark
Dr., geleneksel bir medya aracı olan radyo ile podcast dinleyicileri arasında da bazı farklılıklar bulunduğunu belirtti. Öğretim Üyesi Denizcan Kabaş, “Radyoda çoğunlukla canlı yayın, müzik, haber ve sohbet programları gibi farklı türde içerikler yer alıyor. Tematik kanalların dışında daha genel konulara odaklanan ve geniş kitlelere hitap eden bir yayıncılık anlayışı hakimdir. Podcast kullanıcıları çoğunlukla önceden kaydedilmiş içerikleri dinler. Yayınlar daha spesifik konulara odaklanan içeriklerden oluşur. Podcast’ler belirli bir konuya ilişkin derinlemesine analizler ve konuşmalar içerebilir. Radyo dinleyicilerinin belirli bir yayın için belirli bir zamanda hazır olmaları gerekir, dolayısıyla programları daha az esnektir. Podcast dinleyicileri içeriği istedikleri zaman dinleyebiliyor, bu da esnek bir dinleme deneyimi sunuyor.” Formda bilgi verdi.
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı